dsc04557

(kat atas tu Perkuburan Baqi’…….kalau nampak ada kubah warna hijau tu la makam Rasulullah s.a.w)

ASSALAMUALAIKUM

cerita tentang tempat2 yg aku pergi ziarah di saudi x habis lg………..tengok2 gambar ada lagi yg x cerita.antaranya Perkuburan Baqi’…………sebenarnya aku dulu pun x tau perkuburan Baqi’ tu apa………….mai2 Madinah tengok sebelah Masjid Nabawi As-Shariff ada satu perkuburan…………abah kata tu la Perkuburan Baqi’,kubur para sahabat kalau x silap…………Perkuburan tu dia bubuh tembok tinggi.kalau nak masuk , masuk kut perkarangan Masjid Nabawi,pastu ada pintu……..baru boleh masuk………..tapi yg x bestnya,orang perempuan x leh masuk.tapi x pa……..ada sebabnya………jd kami yg perempuan ni tgk dari luar ja……..bagi salam…….tapi ada banyak burung………..burung2 tu selalu mai singgah kat perkuburan Baqi’ tu…….agaknya burung2 tu tau dekat Perkuburan tu Allah x seksa sahabat2 yg ada kat dalam.bukan macam kat Malaysia……..lambat lagi burung2 nk mai singgah………

dsc04556

tapi nk cerita satu kisah ni………bukan nk mengutuk……..tapi hakikat supaya kita selalu beringat………..adik2 aku kata waktu ziarah Perkubuarn Baqi’ tu………ada la org India kut……….dia duk puja2 kubur tu……….usap2 batu……..mintak apa pun x tau la………tapi depa bukan mintak dekat Allah………..duk usap2 batu………..pakcik arab sampai marah dekat dia……tapi dia x dengar………biasala………org India dgn org yg sewaktu dgnnya tu memang perangai macam2………

tapi bila jejak kaki dekat negara org tambah2 Saudi ni…………macam2 cara ibadah ada………kalau kat Malaysia kita x berapa nampak sgt mazhab2 org luar pegang………tapi kat Mekkah ngan Madinah baru nampak pegangan mazhab depa………tengok cara ibadah depa la……….yg paling aku terkejut…..waktu tgh berjalan ngan umi nk masuk Masjid Nabawi……..aku jumpa sepasang suami isteri dgn anak sorang tengah menghadap matahari…….duk baca benda sbb dia pegang buku benda apa tak tau la…………dgr dia cakap pun x paham………bahasa apa pun x tau……….yg paling logik sbb………katakan kita duk dlm Masjid Nabawi kiblat menghadap ke selatan…………yg depa baca benda tu menghadap ke tenggara…………dah la waktu baca benda tu depa duk betul2 depan Masjid Nabawi……..Wallahua’lam…….Allah shj yg tahu……….

tu yg aku perasan………mcm2 cara ibadah umat Islam…………yg aku perasan gak……….waktu ambik wudhuk semua sama…….waktu solat lain2…………tak tau la apa nak jadi………….

ni kisah lain pulak ni………….tadi aku pi hantar maksu kai airport………..dia kena balik Sabah sbb dia mengajar kat sana………..teringat plak aku waktu pi Jeddah dulu………suasana yg sama………tempat yg sama…………teringin nk pi lg……….aku tgk dkat tempat arival……….ada la makcik ngan pakcik arab baru turun………..mesti depa dari arab saudi………serba hitam……….apapun semua tinggal kenangan……….kalau nk pi lg……..kena belajar rajin2……….

dsc05765

(kat atas tu waktu nk balik Malaysia dah…….duk kat King Abdul Aziz International Airport,Jeddah)

WASALAM

Advertisements