Assalamualaikum
Alkisah kisah ku di جده ini bermula apabila aku menaiki pesawat international MH 150 pada 30/10/2008.Pertama kali naik pesawat,international plak tu,memang syok………Aku sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdul Aziz,Jeddah malam khamis.
Esok hari Jumaat.Abah aku bawa semua pergi مسجدالحرام.Pertama kali tengok Ka’bah secara’live’memang x percaya,tapi tu lah Ka’bah yg menjadi kiblat umat Islam di muka bumi ini.Untung dapat abah aku ni.Alhamdulillah x jatuh atas tangan org lain.Semua buat tawaf Qudum.x buat عمرة lg sbb ummi ngan abah nk buat haji ifrad.
Minggu dpn plak aku pi المدينه المنورة.Time tu sampai di المدينه waktu maghrib.Abah aku singgah sat dkt مسجيد قباء.Dari situ nampak dah menara مسجيد نباوي الشريف.Memang syok sgt hati ni.Aku tidur di المدينه3 mlm.Best oooooooooooooo.Waktu duk المدينه pi la jalan2.ada kubur para Syuhada dkt Uhud,masjid Qiblatain,masjid Tujuh dkt Khandak.Hari kedua dpt masuk روضة.mlm sblm tu nk masuk dah tp x tau nk masuk kut mn utk org perempuan.pastu kawan ummi tepon yg ikut TH kata boleh ikut masuk روضة.esok tu aku ngan ummi pi pukul 10 pg.Alhamdulillah dapat gak masuk.Cuma masuk solat sunat je.sesak sgt.guard masjid tu pun suruh berdoa dalam solat siap2 sbb ramai lg yg nk masuk.azam aku nk pi مسجيد نباوي cuma nk masuk روضة ngan solat 5 waktu.almaklum bukan senang nk mai.Alhamdulillah semua hajat tercapai.hari terakhir sblm solat jumaat pi la ziarah فركوبورن باقع kubur sahabat2 Nabi.ingatkan bleh masuk,org laki ja boleh.tapi x pa abah ambik banyak dah gambar.lepas jumaat ja kami balik جده semula.perjalanan sama lebih kurang dr sg petani ke kl.lebih kurang.
Pastu setiap jumaat rutin kami pi مسجدالحرام buat tawaf sunat ngan solat jumaat.tapi balik hari la…ramai oooooooooo
Baru ni tanggal 15/1/2009-hari khamis adalah hari bahagia bagiku dan semua family aku.Waktu 4 beradik tu daki جبل النور,aku ngan ummi pi buat عمرة.abah pi cari hotel nk tidur kat مكة mlm tu.waktu buat tawaf aku nampak org x berebut nk cium حجرالاءسود.depa beratur.polis yg jaga tu suruh.baru tenang nk cium.aku ajak ummi cium lps habis tawaf.mula2 pi solat kat dalam hijr ismail,pastu baru pi beratur.org perempuan dia x bg beratur panjang2.kalau panjang dia akan bg perempuan cium dulu baru lelaki.lelaki lg panjang beratur.aku ngan ummi dpt jugak cium حجرالاءسود Alhamdulillah.abah buat tawaf sunat ja.abah pun dpt cium حجرالاءسود kali kedua ngan duk dkt Multazam.Multazam tu abah kata lama dah teringin.dpt gak.4 beradik tu x dpt cium lg.lps zohor abah pi bawak depa plak,pastu dapatla……..hari yg penuh berkat.abah aku kata puas hati bawak kami mai جده ni.bukan senang nk mai.adik aku yg sorang tu lg la,abah aku pakai ‘tudung'(kain mcm serban tu…)dia pun nk pakai,aku beli tasbih mahal,dia pun nk beli,ummi beli cincin kat bigbrother pun dia nk beli,org beli kayu sugi pun dia nak……….alim sungguh mai Mekkah ni………Multazam je x dpt pi dekat.ramai org laki.tapi cium حجرالاءسود pun nikmat betul.memang puas hati.Alhamdulillah…….
pastu minggu dpn hari rabu-21/1/2009 nk pi madinah buat kali terakhir.abah kata nk pi tengok tempat cetak القرءان.best betul.pastu minggu depan satu lg pi مسجدالحرام buat kali terakhir gak.mungkin aku buat 1@2 عمرة lg.esok hari khamis balik msia.boringnya……….
kalau hari lain keluar wakru malam lepas isyak.abah bawak pi banyak mall.kalau kat msia lambat lg nk pi.tu yg duk sini best.antaranya(jengjengjeng)roshan mall,aziz mall,arabia mall,redsea mall.high class semua.org arab banyak duit.kadang2 pi corniche.tu dkt laut merah seberang mesir.ada air pancut,boleh naik motor kecik 4 wheel,naik keldai,makan jagung,minum syai halib……….mmmmmmmmm tu yg best tu……..kalau pi shopping baju pi alBalad atau Bawadi.
baru ni PMR dapat 1 B je…abah aku beli handphone.best ooooooo.tak sangka nk dapat,tapi dah dapat dah,Alhamdulillah.yg 4 beradik tu jealous plak…pastu abah pi beli PS2 baru kat carrefour,syok depa,sampai aku ngan ummi nk tengok tv pun payah…ummi beli dah gelang mahal kat madinah hari tu…jadi semua puas hati ,Alhamdulillah.

tulah kisah aku di sini,x mau balik msia sbb kena fikir banyak masalah,nk tukar sek la…tu yg sakit kepala.
WSLM……….

